Nadciśnienie a rower
Michal Z
2004-08-18 09:33:48 UTC
Witam!

Czy ktoś z grupowiczów może mi powiedzieć jaki wpływ na jazde na
rowerze ma nadciśnienie? Może niepowinno się jeździć? Czy może to być
szkodliwe?
Michal Z
Piotr Przew³ocki
2004-08-18 09:47:47 UTC
Post by Michal Z
Czy ktoś z grupowiczów może mi powiedzieć jaki wpływ na
jazde na rowerze ma nadciśnienie? Może niepowinno się
jeździć? Czy może to być szkodliwe?
Myślę, że to pytanie bardziej do kardiologa, niż na grupę.
Jednak sam mam taką przypadłość i zauważam, że gdy dużo jeżdżę (ale niezbyt
ostro) to dużo lepiej się czuję. Powiem więcej... im częściej i dalej
jeżdżę, tym mam niższe ciśnienie. Nawet pozwalam sobie na ostrzejszą jazdę
co jakiś czas (na odcinku 10km).
Jeśli masz poważne nadciśnienie, to zanim zaczniesz poważnie szaleć na
rowerze udaj się do odpowiedniego lekarza.

Pitt
jedaj
2004-08-18 12:28:12 UTC
Jednak sam mam tak± przypad³o¶æ i zauwa¿am, ¿e gdy du¿o je¿d¿ê (ale
niezbyt
ostro) to du¿o lepiej siê czujê. Powiem wiêcej... im czê¶ciej i dalej
je¿d¿ê, tym mam ni¿sze ci¶nienie.
Mierzy³am sobie kiedy¶ ci¶nienie przed i po pó³godzinnym bieganiu. Wydawaæ
by siê mog³o ¿e po wysi³ku mo¿e byc wy¿sze, jednak serce bije szybciej , a
ci¶nienie siê zmniejszy³o o oko³o 10/10.
Kiedy¶ mia³am problem z nadci¶nieniem to lekarz powiedzia³ ¿e szkodliwe moga
byæ tylko sporty si³owe, tak wiêc je¶li jeŒdzisz na rowerku bez maratonowych
szaleñstw to z pewno¶cia wyjdzie Ci na zdrowie.
Marcin Hyła
2004-08-18 09:50:14 UTC
Post by Michal Z
Czy ktoś z grupowiczów może mi powiedzieć jaki wpływ na jazde na
rowerze ma nadciśnienie? Może niepowinno się jeździć? Czy może to być
szkodliwe?
IMHO - relacja odwrotna (wpływ jazdy rowerem na nadcisnienie) jest
zbawienna. Tylko nie należy szaleć. Tempo nieco powyżej spacerowego i w
porywach wyższe, hardkor odpuścić ;-)

Oczywiście, wszystko zależy od tego jakie to nadciśnienie. Czy na sali
jest lekarz?

marcin ha
Miasta dla rowerów http://rowery.org.pl http://krakow.rowery.org.pl
Pawe³ Kacprowicz
2004-08-18 09:51:42 UTC
Post by Michal Z
Czy ktoś z grupowiczów może mi powiedzieć jaki wpływ na jazde na
rowerze ma nadciśnienie? Może niepowinno się jeździć? Czy może to być
szkodliwe?
Szkodliwe to chyba nie. To chyba kwestia wygody, jak napompujesz na maksa to w terenie najlepiej chyba nie bedzie, za to bedzie dobrze na szosie, ale nie rozumiem problemu, jak masz nadcisnienie to przeciez mozesz spuscic powietrze? Jaki problem?
--
Paweł Kacprowicz ---\
www.kacprowicz.pl ---\
Kalina Kalina czerwon
Kuba qpcio Rosinski
2004-08-19 07:04:56 UTC
Post by Pawe³ Kacprowicz
[...]
Prosze powiedz, ze chciales byc smieszny, ale Ci nie wyszlo, a nie ze
jestes kompletnym idiota.... :/
--
Pozdrowienia, ..::Kuba qpcio Rosinski::..
GG#: 136812 | ICQ#: 86276577
Ratujcie RockRadio: protest.rockradio.pl
maroni
2004-08-19 08:02:52 UTC
a nie ze jestes kompletnym idiota.... :/
A Ty jaki chcia³e¶ byæ? Doros³y? ..... przepro¶ kolegê i nie pisz tak
wiêcej.
galex
2004-08-19 15:19:03 UTC
Post by Kuba qpcio Rosinski
Prosze powiedz, ze chciales byc smieszny, ale Ci nie wyszlo, a nie ze
jestes kompletnym idiota.... :/
To _było_ śmieszne.

Kuba, u Was też taki upał?

--
galex

o rowerach (nieco) inaczej :
http://galex1.republika.pl
Kuba qpcio Rosinski
2004-08-19 16:07:57 UTC
Post by galex
Kuba, u Was też taki upał?
Tak, tez, ale nie ma to wplywu na moje poczucie humoru ;-) z reszta o 9
bylo znosnie, bylem przed rowerem i w pelni gotowy do wieczornego after
party :)
Adam Kondrat
2004-08-18 09:59:41 UTC
Czy kto¶ z grupowiczów mo¿e mi powiedzieæ jaki wp³yw na jazde na
rowerze ma nadci¶nienie? Mo¿e niepowinno siê jeŒdziæ? Czy mo¿e to byæ
przez nadcisnienie pêk³a mi dzisiaj detka w kolarzowce, musialem ja latac
ze 3x. makabra:(
Hektor
2004-08-18 11:00:48 UTC
Post by Michal Z
Czy ktoś z grupowiczów może mi powiedzieć jaki wpływ na jazde na
rowerze ma nadciśnienie? Może niepowinno się jeździć? Czy może to być
szkodliwe?
Czosnek ponoc obniza cisnienie ;-)
Pozdr. Hektor
granat
2004-08-18 11:41:15 UTC
i ponoc sok grejpfrutowy tez:-)
e***@doctor.com
2004-08-18 12:05:29 UTC
Post by Michal Z
Czy ktoś z grupowiczów może mi powiedzieć jaki wpływ na jazde na
rowerze ma nadciśnienie? Może niepowinno się jeździć? Czy może to być
szkodliwe?
Spacerowe tempo (umiarkowany wysilek) jest wskazany. Mozliwosc jazdy
polaczonej z duzym, dlugotrwalym obciazeniem albo sprinty zaleza nie tylko
typu/ wartosci nadcisnienia, ale rowniez od przyjmowanych lekow, dlatego w tym
wypadku zapytaj swojego lekarza co o tym sadzi.

pozdrawiam
epo
Przemek S.
2004-08-18 13:19:56 UTC
Nadci¶nienie ma ograniczaj±cy wp³yw na jazdê. Serce ca³y czas wykonuje
wiêkszy wysi³ek, wiêc jego rezerwy s± mniejsze. Wzrost ci¶nienia
paradoksalnie zmniejsza ukrwienie miê¶nia sercowego, a wysi³ek zwiêksza
zapotrzebowanie na tlen (krew). St±d w³a¶nie bior± siê niektóre nag³e zgony
zawodowych sportowców. Inna sprawa to wzrost ci¶nienia na skutek
intensywnego i Œle planowanego treningu. Wtedy nadci¶nienie jest powodowane
przerostem serca, a zwolnienie têtna zwiêksza jeszcze konieczno¶æ
silniejszej pracy w czasie skurczu, ¿eby zachowaæ sta³y przep³yw krwi w
organizmie.
Oczywi¶cie mowa tutaj o extremalnych wysi³kach. Lekka jazda na poziomie
tlenowym ma super dobry wp³yw na uk³ad oddechowy i kr±¿enia.
Oczywi¶cie, je¶li Twoje warto¶ci ci¶nienia w spoczynku i jaki¶ czas po
wysi³ku przekraczaj± 140/100 to koniecznie skonsultuj siê z lekarzem
(najlepiej kardiologiem).

--
---
->Przemek S.

---
ngc
2004-08-18 18:39:16 UTC
Post by Michal Z
Witam!
Czy ktoś z grupowiczów może mi powiedzieć jaki wpływ na jazde na
rowerze ma nadciśnienie? Może niepowinno się jeździć? Czy może to być
szkodliwe?
A od jakich wartości liczy się nadciśnienie? Mam 150/80
Wiem że ewentualnie można troszkę popuścić w PCK :) - podobno pomaga na
jakiś okres czasu.

Pozdrawiam
nGc
biodarek
2004-08-19 06:19:34 UTC
http://www.nadcisnienie.pl/pacjenci/index.html
biodarek
Larry
2004-08-22 13:32:43 UTC
Post by ngc
A od jakich wartości liczy się nadciśnienie? Mam 150/80
generalnie w zaleznosci od wieku. W moim wypadku majac 22 lata, ok 85 kg
wagi mam cisnienie przecietnie okolo 150/95, co jest uwazane za lekkie
nadcisnienie. Lecze to, z tym, ze u mnie to raczej dziedziczne.

Pozdr
Larry
Larix
2004-08-22 14:43:09 UTC
Post by Larry
generalnie w zaleznosci od wieku. W moim wypadku majac 22 lata, ok 85 kg
wagi mam cisnienie przecietnie okolo 150/95, co jest uwazane za lekkie
nadcisnienie. Lecze to, z tym, ze u mnie to raczej dziedziczne.
Upewnij się czy to nie nerwowe.
Na wiosnę miałem 160/100 i tętno 100!
Ale mądry kardiolog po zrobieniu podstawowych badań i stwierdzeniu że jestem
nerwowy nie przepisał mi chemmi tylko ziółka uspokajająco-wzmacniające.
Teraz mam zazwyczaj 130/75 i tętno 60.
Ponoć chemiczne leki na nadciśnienie uzależniają.
Adam ?widerski
2004-08-18 19:41:26 UTC
Post by Michal Z
Witam!
Czy ktoś z grupowiczów może mi powiedzieć jaki wpływ na jazde na
rowerze ma nadciśnienie? Może niepowinno się jeździć? Czy może to być
szkodliwe?
Niedawno po bardzo stresującym dniu pracy zmierzyłem sobie cisnienie
i mialem 170/120,
wsiadlem na rower i troche sie skatowalem.
Po przyjezdzie znowu zmierzylem - 130 /90.
Ale lepiej zapytac lekarza.
Adam
lukasszz
2004-08-21 10:00:19 UTC
lepiej spytaj sie lekarza.
jak ja ostanio krew oddawalem, to babka mi zmierzyla cisnienie i wyszlo
dosc niskie (jak na moj wiek i budowe).
Ale powiedziala, ze ludzie ktorzy intesywnie uprawiaja sport maja nizsze
cisnienie.

Tylko nie wiem jak to sie odnosi do tego jak akurat jestes w trakcie
wysilku fizycznego.... (przypuszczam, ze raczej negatywnie, ale ja tam
lekarzem nie jestem)
lukasz
Michal Z
2004-08-21 10:53:36 UTC
Post by lukasszz
Ale powiedziala, ze ludzie ktorzy intesywnie uprawiaja sport maja
nizsze cisnienie.
Ostatnio zrobiłem pomiary i wyszło że po długiej jeździe na rowerze mam
ciśnienie normlne albo nieraz nawet niższe niż normalne :)
Sam się troche zdziwiłem, ale widać że jednaksport obniża ciśnienie.
Michal Z
e***@doctor.com
2004-08-21 13:07:43 UTC
Post by Michal Z
Ostatnio zrobiłem pomiary i wyszło że po długiej jeździe na rowerze mam
ciśnienie normlne albo nieraz nawet niższe niż normalne :)
90% populacji nadcisnieniowcow ma nadcisnienie pierwotne (samoistne). Polowie
z nich pomaga po prostu:-) zmiana diety, zdecydowana walka z nadwaga, rzucenie
palenia, odstawienie alkoholu i zwiekszenie aktywnosci fizycznej (pozostale
10% ma nadcisnienie wtorne do innych chorob, ktore zwykle wymaga leczenia od
poczatku) RR powinno sie miescic w zakresie wartosci prawidlowych przez cala
dobe, dlatego samo zwiekszenie aktywnosci fizycznej zwykle nie wystarcza:-) i
choroba postepuje.
Post by Michal Z
Sam się troche zdziwiłem, ale widać że jednak sport obniża ciśnienie.
Nie kazdy. Sporty wytrzymalosciowe (kolarstwo, plywanie, bieganie in.)
obnizaja RR i regularne ich uprawianie jest polecane, jednak z treningu
silowego i cwiczen izometrycznych, ktore podwyzszaja RR, trzeba zrezygnowac.

pozdrawiam
epo
biodarek
2004-08-21 15:55:48 UTC
Post by e***@doctor.com
Post by Michal Z
[...]
Generalnie tak jest, nazywa się to chyba wysiłkiem aerobowym.
Chociaż można tak jeździć rowerem, że będzie to trening siłowy.

Tak sobie myślę, że skoro za nadciśnienie odpowiada sód (którego zazwyczaj
jest za dużo w pożywieniu w stosunku do zapotrzebowania), to każdy
rodzaj aktywności powodujący pozbycie się jego nadmiaru - poprzez
wypocenie - wpłynie na korzystną regulację cisnienia.
Ale to tylko moje przemyślenie. Nie wiem, czy tak jest w istocie.
--
biodarek