Uniwersalny pancerz?
AdrianSocho
2008-01-23 21:25:17 UTC
Witajcie,

Od kiedy zajmuję się rowerami zawsze były dwa rodzaje pancerzy - do
przerzutek i do hamulców. Linki tak samo, i ewidentnie nie chodzi o
rodzaj końcówki bo linki są różnej średnicy. W każdym razie do
przerzutek jest jeden rodzaj pancerzyków do hampli drugi. Jednakże
niektórzy wprowadzili innowację:

Na pytanie "który to jest pancerzyk" sprzedający odpowiedział, że to
jest uniwersalny, do tego i do tego. Czy można być aż tak
zdesperowanym, żeby nie patrzeć na właściwe przeznaczenie? A jeśli to
będzie pancerzyk do przerzutki to może nie wytrzymać obciążeń jakby
go kto założył do hamulców i wziął się ordynarnie rozdzielił jak
kijaszek bambusowy w filmie "House of Flying Daggers", czyli na
poszczególne druciki. Co sądzicie?
Adriansocho
kosik
2008-01-23 22:54:03 UTC
U¿ytkownik "AdrianSocho"
Post by AdrianSocho
kijaszek bambusowy w filmie "House of Flying Daggers", czyli na
poszczególne druciki. Co s±dzicie?
Zwyk³y hamulcowy. Ja takiego u¿ywa³em do hampli i przerzutek, ¿adnych
problemów nie by³o a jednak hamulcowy jest tañszy.

Pozdrawiam
kosik
PeJot
2008-01-24 06:58:07 UTC
Zwykły hamulcowy. Ja takiego używałem do hampli i przerzutek, żadnych
problemów nie było a jednak hamulcowy jest tańszy.
I łatwiej się tnie w warunkach domowych.
--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem
kml
2008-01-24 07:03:25 UTC
Post by PeJot
Zwykły hamulcowy. Ja takiego używałem do hampli i przerzutek, żadnych
problemów nie było a jednak hamulcowy jest tańszy.
I łatwiej się tnie w warunkach domowych.
Dokładnie tak, jedyna sprawa to NIE używać przerzutkowego do hamulców. W
drugą strone nie ma problemów.
kml

Enduro Rider. http://endurorider.pl Beskidy 07
Winter by TACX :-]
Michał Pysz
2008-01-24 11:58:47 UTC
Post by kml
Dokładnie tak, jedyna sprawa to NIE używać przerzutkowego do hamulców. W
drugą strone nie ma problemów.
No tak tylko .... później są posty, że się nie da wyregulować dobrze
przerzutki tylnej.

:-)mp.
kosik
2008-01-24 14:39:59 UTC
No tak tylko .... póŒniej s± posty, ¿e siê nie da wyregulowaæ dobrze
przerzutki tylnej.
Zazwyczaj osoby, które same wymieniaja pancerze itp to ju¿ umiej± regulowaæ
przerzutke. Ja nigdy z tym problemu nie mam. Wole zmieniæ taki pancerz raz
do roku i kosztuje mnie to grosze, a je¿d¿e w ka¿dych warunkach.

Pozdrawiam
kosik
Mikołaj Menke
2008-01-24 17:48:48 UTC
Post by kml
Post by PeJot
[...]
Albowiem? Mnóstwo osób tak jeździ.
--
http://miki.menek.one.pl ***@menek.one.pl
Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846 IRC: `miki`
kml
2008-01-24 17:59:34 UTC
Post by Mikołaj Menke
Post by kml
Dokładnie tak, jedyna sprawa to NIE używać przerzutkowego do hamulców.
Albowiem? Mnóstwo osób tak jeździ.
Zbyt łatwo się poddaje i hamulce potrafią dziwnie zacząć działać. Kiedys
próbowałem takiej opcji i nie podobało mi się to. Teraz stosuje hamulcowy
do przerzutek i jest ok :)

Winter by TACX :-]
live_evil
2008-01-24 18:03:07 UTC
Post by Mikołaj Menke
Post by kml
Dokładnie tak, jedyna sprawa to NIE używać przerzutkowego do hamulców.
Albowiem? Mnóstwo osób tak jeździ.
A ja mam na odwrót - do przerzutki używam pancerza hamulcowego :-)
--
gg: 6373907 jid: live_evil[]jabber.ru

Rowery na poziomie :-)

Przednionapedowa poziomka w budowie...
szaman (k-ce)
2008-01-24 18:34:24 UTC
Post by live_evil
A ja mam na odwrót - do przerzutki używam pancerza hamulcowego :-)
Typowo polska mentalność :)
Piszą hamulcowy do hamulców, Polak zrobi na odwrót :)

Piszecie o różnicy w cenach, ja ostatnio kupowałem po 2 metry takiego i
takiego pancerza i cenę miały identyczną... Może droższe modele bardziej
się canami różnią?

pozdrawiam,
szaman
--
http://rowerszamana.prv.pl
Dworzec w Katowicach jest piękny.
kosik
2008-01-24 19:58:39 UTC
Piszecie o ró¿nicy w cenach, ja ostatnio kupowa³em po 2 metry takiego i
takiego pancerza i cenê mia³y identyczn±... Mo¿e dro¿sze modele bardziej
siê canami ró¿ni±?
hamulcowy 1.7z³/m a przerzutkowy 5z³/m, róznic uzasadniaj±cych te 3.3z³ nie
widze

Pozdrawiam
kosik
szaman (k-ce)
2008-01-24 20:06:17 UTC
hamulcowy 1.7zł/m a przerzutkowy 5zł/m, róznic uzasadniających te 3.3zł nie
widze
To w Waszym przypadku rozumię wszystko.
Ja kupowałem po 2,50 jeden i drugi.
Narazie działa dobrze:)

pzodrawiam,
szaman
Michał Pysz
2008-01-24 19:52:46 UTC
Post by Mikołaj Menke
Post by kml
Dokładnie tak, jedyna sprawa to NIE używać przerzutkowego do hamulców.
Albowiem? Mnóstwo osób tak jeździ.
No to odważne chłopaki są!
Ja bym się jednak bał.....
może jak ktoś jeździ do sklepu po bułki to faktycznie jeden pieron ale
np po mieście czy w góry to bym sie nie odważył!.

mp.
Mikołaj Menke
2008-01-24 19:59:50 UTC
Post by Michał Pysz
Post by Mikołaj Menke
Post by kml
[...]
Nie tylko chłopaki. I jeżdżą tak na maratony i XC.
Michał Pysz
2008-01-24 20:22:33 UTC
Post by Mikołaj Menke
Nie tylko chłopaki. I jeżdżą tak na maratony i XC.
luuuzzzzzzzzz... są na tej grupie nawet tacy co po mieście bez żadnego
hamulca jeżdżą i żyją. Co prawda tam jest o tyle inaczej, że oni wiedzą,
że go nie mają a w naszym przypadku mogą się dowiedzieć ciut
spontanicznie ;-)

mp.
stefandora
2008-01-24 20:02:50 UTC
Post by Michał Pysz
Post by Mikołaj Menke
Post by kml
[...]
Ale nadal nie odpowiedziałeś dlaczego _nie_.
Michał Pysz
2008-01-24 20:18:17 UTC
Post by stefandora
Ale nadal nie odpowiedziałeś dlaczego _nie_.
Nie ponieważ:
pancerz przerzutkowy ma oplot składający się z podłużnych stalowych prętów.
Przy przerzutce nie ma zbyt dużych sił, nawet jak by sie pojawiły to są
chwilowe (np. przy zmianie biegu) zresztą utrata przerzutki nie jest z
byt groźna.
Natomiast przy hamowaniu wiadomo jak jest, czasem zaciska się bardzo
mocno klamki i to dość długo (zjazd z solidnej górki).

No i moje obawy związane są z tym, że linka po prostu przetnie
plastikową rurkę a stalowe podłużne druty nie są żadną przeszkodą. Linka
sobie przejdzie równolegle do nich i tracimy hamulec.

W pancerzu hamulcowym jest to niemożliwe, on sie troszkę skurczy przy
hamowaniu ale nie puści linki na bok.

mp.
Coaster
2008-01-24 21:26:32 UTC
Post by Michał Pysz
Post by stefandora
Ale nadal nie odpowiedziałeś dlaczego _nie_.
pancerz przerzutkowy ma oplot składający się z podłużnych stalowych prętów.
Nigdy takiego paskudztwa nie uzywalem, wszystkie przerzutki czy to w
piascie czy pantografy mialy i maja zawsze oryginalny pancerz klasyczny,
bez wymyslow.
Post by Michał Pysz
W pancerzu hamulcowym jest to niemożliwe, on sie troszkę skurczy przy
hamowaniu ale nie puści linki na bok.
Normalny pancerz przerzutki tez tak sie zachowa bo normalny ma taka sama
konstrukcje. Czego to teraz nie wymysla zeby zarobic :-)
--
PoZdR

'Wolnosc jest stanem umyslu'
Michał Pysz
2008-01-24 21:37:23 UTC
Post by Coaster
Nigdy takiego paskudztwa nie uzywalem, wszystkie przerzutki czy to w
piascie czy pantografy mialy i maja zawsze oryginalny pancerz klasyczny,
bez wymyslow.
No może i kiedyś miały... to, że nie używasz i/lub nie widziałeś nie
znaczy, że nie ma i nie znaczy, ze nie jest powszechnie używane.

Prawdę mówiąc nie spotkałem się z spiralnym pancerzem przy przerzutce od
dawna. Kupowałem przez kilka ostatnich lat kilka nowych rowerów i zawsze
były pancerze niekurczliwe z podłóżnym zbrojeniem a nie spiralnym.
Post by Coaster
Normalny pancerz przerzutki tez tak sie zachowa bo normalny ma taka sama
konstrukcje. Czego to teraz nie wymysla zeby zarobic :-)
No jak maja dobry pomysł to niech zarabiają ... należy im się :-)

mp.
Jan Cytawa
2008-01-25 10:10:24 UTC
Post by Michał Pysz
No i moje obawy związane są z tym, że linka po prostu przetnie
plastikową rurkę a stalowe podłużne druty nie są żadną przeszkodą. Linka
sobie przejdzie równolegle do nich i tracimy hamulec.
I jest bardzo czeste zjawisko. Gdy pancerz jest stary i podniszczony
zdarza sie na peka gwaltownie wzdluz i wtedy kicha z hamowania. Ponadto
(i to czesciej) zdarza sie, ze druty wylaza z pancerza i blokuja linke.
Tej wady nie maja pancerze hamulcowe. Sa one zrobione ze zwinietej
sprezynki, ktora teoretycznie nieco sie pod naciskiem skraca. I z tego
powodu nie jest dedykowana do indeksowanych przerzutek.

Ale jak napisalem to teoria a w praktyce to ugiecie jest niezauwazalne i
w wiekszosci przypadkow hamulcowy pancerz lepiej pracuje niz
przerzutkowy. Chocby dlatego, ze jest nieco szerszy i linka ma w nim
wiecej luzu i latwiej sie porusza.

Jan Cytawa
Grzegorz Pietkiewicz
2008-02-29 11:25:53 UTC
Post by Jan Cytawa
Ale jak napisalem to teoria a w praktyce to ugiecie jest niezauwazalne i
w wiekszosci przypadkow hamulcowy pancerz lepiej pracuje niz
przerzutkowy.
Linka spiralna zmienia długość podczas zginania - weź taki pancerz _
linkę i sprawdź. Pisze o tym Sheldon Brown. Ja z ciekawości zrobiłem
eksperyment i faktycznie przy mocnym skręcie kierownicą zdarzało mi się
że przerzutka przerzucała o jedno przełożenie ! Kręcąc kierownicą i
obserwując przerzutkę wyraźnie było widać że pracuje. Przy 7 rzędach
będzie to mniej odczuwalne i może nawet działać, przy 8-10 bym nie
ryzykował.

Swoją drogą to samo zjawisko jest przy hamulcu. Przy kręceniu kierownicą
szczęki w tylnym hamulcu zbliżają się i oddalają od obręczy. Tylko tam
nie ma to praktycznego znaczenia.

Polecam lekturę:
http://www.sheldonbrown.com/cables.html

Pozdrawiam - Grzesiek P.
Grzegorz Pietkiewicz
2008-03-01 09:52:26 UTC
Oczywiście miał być pancerz spiralny ( hamulcowy ) a nie linka
Coaster
2008-01-24 20:40:43 UTC
Post by Michał Pysz
Post by Mikołaj Menke
Post by kml
[...]
Zabobony i magiczne myslenie :-)
Nie pancerz jest wazny, tylko linka. Kazdy stalowy pancerz moze byc
'uniwersalnym'. Roznice to jakosc i dokladnosc wykonania, ksztalt
(przekroju) spirali - okragly, romboidalny, kwadratowy, ilosc zwojow na
centymetr.
--
PoZdR

'Wolnosc jest stanem umyslu'
Michał Pysz
2008-01-24 20:46:54 UTC
Post by Coaster
Post by Michał Pysz
Post by Mikołaj Menke
Post by kml
[...]
No właśnie nie bardzo może być uniwersalny bo budowa jednego i drugiego
jest całkiem inna .

mp.

centymetr.
Coaster
2008-01-24 21:07:01 UTC
Post by Michał Pysz
Post by Coaster
Post by Michał Pysz
Post by Coaster
(przekroju) spirali - okragly, romboidalny, kwadratowy, ilosc zwojow
na centymetr.
Jak napisalem, w klasycznym nie ma roznicy - pancerz podlega glownie
sciskaniu, nie wiem, czy zaprawiales koncowki spiralnych pancerzy - nic
sie tam nie stanie. W latach 80-tych w sklepach tzw. rowerowych byly
identyczne pancerze do przerzutek i do hamulcow. Byly dosyc topornie
wykonane i przez to sztywne. lepsze byly stare pancerze z lat 60-70 tych
lub zagraniczne - ze spiralka z drutu o cienkim przekroju - delikatne
ale bardzo gietkie.
Komplet pancerz+linka to tzw. cieglo Bowdena.
Nie opowiadaj o 'innej budowie'. Takie same pancerze jak w przerzutkach
zatrzymywaly pierwsze motocykle.
Tu linki do Sheldona:
http://www.sheldonbrown.com/gloss_ca-g.html#cable
http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bowden
--
PoZdR

'Wolnosc jest stanem umyslu'
Michał Pysz
2008-01-24 21:22:25 UTC
Post by Coaster
[...]
Coś mi się zdaje, że nie widziałeś współczesnego pancerza przerzutkowego.

Kiedyś faktycznie był jeden typ kabla (spirala stalowa) i przy
nieindeksowanych manetkach nie miało to znaczenia. Przy indeksowanych
jest już gorzej.

Lepiej dokładniej zerknij na stronę którą podałeś bo Sheldon sam odradza
a wręcz zabrania stosowania pancerza przerzutkowego do hamulców.

mp.
Coaster
2008-01-24 21:50:13 UTC
Post by Michał Pysz
Post by Coaster
[...]
Jak wyraznie wyzej napisalem mowilem o KLASYCZNYCH konstrukcjach.
Sheldon: "Traditional cable housing is a tightly-wrapped spiral of steel
wire, sort of like a small-diameter Slinky. It has no particlar strength
in tension (pulling) but it cannot be compressed because the coils of
wire are tight against one another."

Nigdzie w Twoich postach nie jest napisane, ze chodzi Ci o przerzutki
indeksowane istnieja tez inne. Poza tym, np w trekingowym rowerze Zasady
na ktorym jezdzilem sa indeskowane z klasycznym spiralnym pancerzem i
nie ma problemu z przerzutkami po prawie 15 000 km.

Jezeli mowisz o takich pancerzach do przerzutek:
"...type of housing [wchich] does not consist of a single spiral-wound
wire, but a bundle of wires running pretty much straight along parallel
to the housing. They are held in place by the fact that they are
sandwiched between the plastic housing liner and the plastic outer
covering."
To sie zgadzam:
"Warning: Since compressionless housing relies on plastic to hold it
together, it is not as strong as conventional spiral housing, and should
never be used for brakes! The loads applied to brake cables can easily
cause compressionless housing to rupture and burst, causing a complete
and sudden loss of brake function."
Ale nie mozesz generalizowac i mowiac 'pancerz do przerzutek' miec na
mysli tylko "Compressionless "Index-compatible" Housing"
--
PoZdR

'Wolnosc jest stanem umyslu'
Michał Pysz
2008-01-24 21:54:16 UTC
Post by Coaster
[...]
Trochę jednak mogę generalizować. Dlaczego? Kupując kilka rowerów przez
kilka ostatnich lat nie spotkałem w nich pancerzy spiralnych do
przerzutek. Nie spotkałem w nich przerzutek nieindeksowanych.

mp.
Coaster
2008-01-24 22:05:24 UTC
Post by Michał Pysz
Trochę jednak mogę generalizować. Dlaczego? Kupując kilka rowerów przez
kilka ostatnich lat nie spotkałem w nich pancerzy spiralnych do
przerzutek. Nie spotkałem w nich przerzutek nieindeksowanych.
No a ja dokladnie odwrotnie :-)
--
PoZdR

'Wolnosc jest stanem umyslu'
Michał Pysz
2008-01-24 22:34:13 UTC
Post by Coaster
Post by Michał Pysz
[...]
No to nie wiem jako to jest... musimy do jakichś innych sklepów chodzić
chyba! Bo w tych co ja bywam nie wiedziałem nic bez indeksów i nic z
pancerzem spiralny. Tak samo na prośbę do sprzedawcy: proszę 1m pancerza
do przerzutki dostaniesz pancerz z zbrojeniem podłużnym.

Sprawdziłem przed sekundą nawet swojego planetarnego nexusa i tam też
jest pancerz przerzutkowy a nie uniwersalny.

mp.
Coaster
2008-01-24 23:29:31 UTC
Michał Pysz wrote:
[...]
Post by Michał Pysz
No to nie wiem jako to jest... musimy do jakichś innych sklepów chodzić
chyba! [...]
A gdzie ja napisalem, ze chodze do sklepow? :-)
Open your mind, I am just a caveman, you know...
--
PoZdR

'Wolnosc jest stanem umyslu'
Michał Pysz
2008-01-25 10:54:10 UTC
Post by Coaster
A gdzie ja napisalem, ze chodze do sklepow? :-)
Open your mind, I am just a caveman, you know...
Heh.. no wiesz..... to może powinieneś założyć grupę
historia.techniki.kolarskiej może ? ;-)

mp.
Coaster
2008-01-25 17:57:02 UTC
Post by Michał Pysz
Post by Coaster
A gdzie ja napisalem, ze chodze do sklepow? :-)
Open your mind, I am just a caveman, you know...
Heh.. no wiesz..... to może powinieneś założyć grupę
historia.techniki.kolarskiej może ? ;-)
A to jest najnowsze.modele.linek a nie pl.rec.rowery? :-)
--
PoZdR

'Wolnosc jest stanem umyslu'
Michał Pysz
2008-01-25 18:21:11 UTC
Post by Coaster
A to jest najnowsze.modele.linek a nie pl.rec.rowery? :-)
Wiesz kłócić możemy się jeszcze z tydzień......... ale na grupie w
kontekście techniki rowerowej większość tematów dotyczy współczesnych
rozwiązań. Takich jak w rowerach, które się kupuje.

Więc jeśli ktoś kto czyta Twój post posłucha i pójdzie do sklepu
rowerowego kupić pancerz przerzutkowy i zamontuje go do hamulca to może
sie kiepsko skończyć.

mp. :-)
Coaster
2008-01-25 18:33:43 UTC
Post by Michał Pysz
Więc jeśli ktoś kto czyta Twój post posłucha i pójdzie do sklepu
rowerowego kupić pancerz przerzutkowy i zamontuje go do hamulca to może
sie kiepsko skończyć.
Jak umie czytac to powinien czytac dokaldnie - za kazdym razem pisalem o
pancerzu spiralnym. Poza tym, jak tez wczesniej napisalem nie wszystkie
wspolczesne rowery maja takie pancerze o ktorych Ty piszesz.
--
PoZdR

'Wolnosc jest stanem umyslu'
Coaster
2008-01-24 20:51:24 UTC
Post by Coaster
Post by Michał Pysz
Post by Mikołaj Menke
Post by kml
[...]
Oczywiscie moje uwagi tycza sie klasycznych, stalowych pancerzy, nie
tego z All.
--
PoZdR

'Wolnosc jest stanem umyslu'
s***@gmail.com
2008-02-29 12:28:09 UTC
On 23 Sty, 22:25, AdrianSocho
Post by AdrianSocho
[...]
Używam tych pancerzy do hamulców i do przerzutek i wg mnie są one
super. Zdecydowanie lepszy taki pancerz do przerzutek o większej
średnicy - linka ma wtedy mniejsze opory przy poruszaniu się no i
całość jest bardziej odporna na zabrudzenia - bo byle paproszek nie
zakłóci działania.
Pancerze te wytrzymały mi 18000 km - w sumie mógłbym na nich jeździć
dalej, ale że wymieniałem cały napęd to profilaktycznie wymieniłem też
pancerze.