Nietypowa manetka Sturmey - Archer
PeJot
2010-08-30 18:36:51 UTC
Czołem.

Temat z cyklu ktokolwiek widział, ktokolwiek wie. Rower ma przerzutkę
wewnętrzną 5 biegową Surmey - Archer. Uszkodzona jest manetka. Problem w
tym że producent się do owej piasty ani manetki nie przyznaje, bo piasta
jest sterowana *dwiema* linkami, tymczasem współczesne 5 biegowe piasty
są sterowane *jedną* linką. W najbliższym czasie będę próbował wyrzeźbić
coś na wzór uszkodzonego detalu z manetki, ale może ktoś gdzieś widział
taką manetkę do kupienia. Jeżeli nie uda się manetki zreanimować, to nie
dało by się wykorzystać choćby części biegów, sterując jedną linką ?
Szkoda trochę przekreślać całej piasty, skądinąd bardzo ciekawej, tylko
przez wyłamaną jedną z dźwigienek sterujących linkami. Inna sprawa że
piasta fajna, za to manetka jest wykonana z wyjątkowo marnego tworzywa.
Zdecydowanie mi bardziej pasują napędy z przerzutkami zewnętrznymi, do
których części można kupić w SR za rogiem.
--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem
Marcin
2010-08-30 20:52:40 UTC
Może podam Ci zbyt daleką drogę poszukiwań, ale spróbuj popisać do dużych
sklepów rowerowych na zachodzie - szczególnie jeśli w danym mieście masz
kogoś, kto mógłby detal odebrać i wysłać Ci listem/paczką.

Jak grzebałem trochę przy starych rowerach w Danii i mi czegoś zabrakło, to
szedłem do sklepu, pokazywałem, tam szukali w wielkim, poprzegródkowanym
pudle z rozbiórkowymi częsciami z serwisu - i co najlepsze zwykle dawali
potrzebną część - używaną, ale sprawną - za darmo...

Potem - już z Polski - pisałem w sprawie kilku drobiazgów do sklepów w
Szwecji i zawsze dostawałem wyczerpującą odpowiedź - czy mają, czy mogą
sprowadzić, na kiedy i za ile.

Może warto spróbować - tam te przerzutki były dużo bardziej rozpowszechnione
niż u nas...
--
Pozdrawiam!
Marcin
www.marcin4x4.bikestats.pl
Coaster
2010-08-30 21:13:25 UTC
Post by PeJot
Czołem.
Temat z cyklu ktokolwiek widział, ktokolwiek wie. Rower ma przerzutkę
wewnętrzną 5 biegową Surmey - Archer. Uszkodzona jest manetka.
Nie maja onaczen? Kazdy produkt S-A posialdal wlasny symbol. Latwiej by
bylo cos doradzic. Sheldon podawal przyklad manetek 'single trigger' do
5-biegowych S-A z dwiema linkami ale nie byl nimi zachwycony.
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=151
Post by PeJot
Problem w
tym że producent się do owej piasty ani manetki nie przyznaje, bo piasta
jest sterowana *dwiema* linkami, tymczasem współczesne 5 biegowe piasty
są sterowane *jedną* linką.
To w koncu jaki to producent? Sturmey-Archer na na swojej 'archiwalnej'
stronie nie ukrywa zwiazkow z 5-speed z dwiema linkami:
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=104
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=265
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=266
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=115
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=131
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=145

A na stronie Sheldona masz tez info jak najlepiej sterowac 5-tka:
"The best control arrangement for a 2-cable 5-speed hub is a standard
3-speed trigger for the right cable, and a friction-type derailer shift
lever for the left cable. The use of the friction shifter on the left
gets around the problem of critical adjustment of the left cable, since
you just pull it until it stops.

[I use a trigger on the left, in the 2nd and 3rd gear positions. Its
latching in the 2nd gear position holds the cable taut. The cable does
need adjusting occasionally. I have used the original S5, and the S5/2
II, each for years, and had no problems with them except when the cable
is misadjusted -- John Allen.]"
http://www.sheldonbrown.com/sturmey-archer_5-spd.html#5spd
Jaki sybol piasty? Ktora manetka?
http://www.sheldonbrown.com/sturmey-archer.html#models
--
PoZdR
"A properly shaped leather saddle is an excellent choice
PeJoto2.pl
2010-08-31 09:28:03 UTC
Post by Coaster
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=151
Dokładnie to. Na stronę S-A nie zaglądam zbyt często, nie mam potrzeby.
ostatnio szukałem rysunku eksplozyjnego 3 biegówki, i wówczas był na
głównej stronie a nie w archwaliach. Dzięki za linki.
--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem
Coaster
2010-08-31 11:30:18 UTC
Post by PeJoto2.pl
Post by Coaster
[...]
Prosze bardzo. Stary S-A to moj ulubieniec ;-)
--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008
PeJot
2010-08-31 12:33:13 UTC
Post by Coaster
Prosze bardzo. Stary S-A to moj ulubieniec ;-)
A mój nie bardzo. Kiedyś serwisowałem kilka starych 3 biegówek i ich
toporna konstrukcja niespecjalnie zrobiła na mnie wrażenie. Teraz te
delikatne manetki.
--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem
Coaster
2010-08-31 14:41:09 UTC
Post by PeJot
Post by Coaster
Prosze bardzo. Stary S-A to moj ulubieniec ;-)
A mój nie bardzo. Kiedyś serwisowałem kilka starych 3 biegówek i ich
toporna konstrukcja niespecjalnie zrobiła na mnie wrażenie.
Nie wiem jak stare sa dla ciebie stare ;-)
Piszac stary S-A mialem na mysli modele do poczatku lat 60-tych a lata
50-te w szczegolnosci.
Post by PeJot
Teraz te delikatne manetki.
To nie sa manetki - prawdziwe, solidne manetki to takie:
http://genetics.mgh.harvard.edu/hanczyc/pdfs/satriggersjuly06.pdf
--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008
PeJot
2010-09-04 05:59:28 UTC
Post by PeJot
Post by Coaster
[...]
I na dokładkę - te piasty miały hamulce bębnowe. Jestem rozczarowany ich
mizerną skutecznością.
--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem
Jan Cytawa
2010-08-31 07:43:41 UTC
Post by PeJot
[...]
Sterujac jedna linka bedziesz mial 3 biegi. Druga linka powieksza zakres
przelozen do 5 (Wieksze: nadbieg i podbieg). Mozesz zastosowac 2 osobne
manetki i bedziesz mial wszystkie 5 biegow.

W tej manetce najczesciej wylamuja sie platykowe koleczki chodzace po
krzywkach. Mozna czasem cos wymyslec, ale trzeba przede wszystkim
rozebrac piaste i usunac stary, lepki juz ze starosci smar, ktory
powoduje, ze trzeba mocno ciagnac linki. To najprawdopodobniej
zniszczylo manetke.

Jan Cytawa
2010-08-31 09:22:41 UTC
Post by Jan Cytawa
Post by PeJot
[...]
Gdybym robił dla siebie tak bym kombinował.
Post by Jan Cytawa
W tej manetce najczesciej wylamuja sie platykowe koleczki chodzace po
krzywkach.
Bingo.
Post by Jan Cytawa
[...]
Albo j.w., albo raczej poprzedni użytkownik podczas zdjęcia tylnego koła
zbyt mocno naprężył linkę. Koniec końców będę próbował dorobić całą
dźwigienkę z wyłamanym kołkiem, nie wygląda to na technologię kosmiczną.
PeJoto2.pl
tylu idiotów" Stanisław Lem
Bartek
2010-08-31 09:37:46 UTC
Manetka do Sachs Pentasport też ma 5 biegów na dwie linki. Może pasuje? Jest
dostępna w RoweryStylowe i Cykloturze za jakieś 55 zł.

Na 4 biegu obie linki są na kompletnym luzie. Jedna z linek napina się na 1 i
5, druga na 2,3.