[TECH] Odbiornik GPS z wyświetlaniem prędkości
DarianS.
2009-06-02 17:28:02 UTC
Hej,

Czy ktoś z Was miał może okazję testować odbiornik GPS MAINNAV
MG-950D ( http://www.mainnav.com/product/md-950d.htm ) ? Jest to taki
typowy odbiornik GPS na blutacza, z tym że dodatkowo ma wyświetlacz
LCD na którym pokazuje różne dane, na przykład największymi cyframi
jest wyświetlana bieżąca prędkość. Dla mnie byłoby to ciekawe bo
skończyły by się problemy z kabelkami licznika albo gubiącym się
zasięgiem bezprzewodowego VDO C1DS. Całość wygląda na pierwszy rzut
oka świetnie, ale może ma to jakieś wady o których nie wiem? Czas
reakcji licznika na przyśpieszenie? Trwałość? Jakieś inne zonki?

Adrian S.
Solar
2009-06-02 17:58:44 UTC
Post by DarianS.
zasięgiem bezprzewodowego VDO C1DS. Całość wygląda na pierwszy rzut
oka świetnie, ale może ma to jakieś wady o których nie wiem? Czas
reakcji licznika na przyśpieszenie? Trwałość? Jakieś inne zonki?
Nic nie piszą o wodoodporności na ten przykład...
--
Solar www.solar.blurp.org GG 1834424
"Kiedy już jajogłowi ukradli księżyc, spotkali w drodze powrotnej
Andrzej Rodan
WaldekEg
2009-06-02 20:00:09 UTC
zasiêgiem bezprzewodowego VDO C1DS. Ca³o¶æ wygl±da na pierwszy rzut
oka ¶wietnie, ale mo¿e ma to jakie¶ wady o których nie wiem? Czas
reakcji licznika na przy¶pieszenie? Trwa³o¶æ? Jakie¶ inne zonki?
Nic nie pisz± o wodoodporno¶ci na ten przyk³ad...
http://www.allegro.pl/item640851466_3_w_1_mainnav_mg_950dl_datalogger_i_ekran_lcd.html#licznik
(nie moja aukcja jakby co :) )
cyt : - "Wodoszczelna obudowa - norma IPX6**" "**norma IPX6 oznacza
nastêpuj±cy stopieñ ochrony: Woda lana siln± strug± na obudowê z dowolnej
strony nie wywo³uje szkodliwych skutków, PN-92/E-08106 / EN 60 529 / IEC
529"

Dodatkowo sprzedaja uchwyt rowerowy
KuFeL
2009-06-02 20:32:31 UTC
Post by DarianS.
[...]
posiadam od kilku dni, ale zdarzylem przetestowac m.in. na mazovimtb a
warunki do testow byly sprzyjajace ;) dosc szybko lapie sygnal ~2-3
minuty max. Wszystkie parametry podane na wyswietlaczu zdaja sie
przydatne. mi tylko brakuje termometra i mozliwosci ustawienia dystansu
wycieczki, ale do tego mozna wykorzystac dataloggera. Niestety ekran
podatny na zarysowania. podwietlenie na tyle wydajne ze w nocy czytelne
ale nie razi po oczach. Raczej polecam, tym bardziej ze alternatywy w
tej cenie raczej nie ma. Mi sie udalo kupic prawie nowke za niecale 240 pln.

Pzdr,
KuFeL
--
gg:71218 / http://kufel.bloog.pl
http://www.zachody.pl / skype:kufel78
KuFeL
2009-06-02 20:35:49 UTC
tak to wyglada na rowerze:

http://picasaweb.google.pl/kufel78/2009_05_31_Mazovia_MTB_Kampinos#5342088944955342898

a uchwyt jest obrotowy skrecany na srube i mozna tez montowac na mostku.
Sam uchwyt jest gumowy i zaciskany na zipy.

Pzdr,
KuFeL
Marek
2009-06-02 22:34:55 UTC
Jednak dziwnie się obserwuje równocześnie wskazania odbiornika Mainnav
i tradycyjnego licznika. Licznik jest precyzyjny. Wskazuje np 22,6 i
tego się trzyma. A GPS w tym czasie "tańczy" +/- 2 km i nie może się
zdecydować na konkretną wartość. Ma przy tym inercję w reagowaniu na
zmiany. Jeżeli chodzi o wykorzystanie tego urządzenia tylko jako
zamiennika licznika, dla obejścia typowych kłopotów - to nie warto. To
jednak duże pudło, które od biedy można zamocować na mostku lub z
przodu ramy. Na kierownicy źle, bo łatwo zawadzić i topornie wygląda.
Napakowanie wyświetlacza informacją powoduje, mimo dużej powierzchni,
że staje się ona nieczytelna. Tylko prędkość chwilową pokazują
dostatecznie duże cyfry. Na dodatek patent wymaga doładowywania, a w
liczniku zapomina się o tym na długo. No i tu też, mimo czułego
chipseta, można zgubić sygnał. Chociaż o to trzeba się postarać.
Odbiornik przydaje się raczej do gromadzenia danych z trasy. I
pomiarów parametrów ruchu tam, gdzie się kółko nie kręci (np. na
spływie, w trekkingu, na nartach).

Marek
KuFeL
2009-06-03 11:00:45 UTC
Post by Marek
[...]
ja ponad podglad bierzacego stanu korzystam z tego przede wszystkim do
zapisywania sladu gps. Potem tylko w domu przyslowiowe dwa klikniecia i
wszystkie statystki sa w bikebrother.com wraz z podgladem trasy. Przy
okazji zgrywania 'licznik' sie laduje...

Pzdr,
KuFeL
Solar
2009-06-03 15:55:50 UTC
Post by Marek
[...]
Dokładnie. Jeżdżę od jakiegoś czasu z Vistą Hcx i licznikiem. O ile
całkowita droga i np. średnia w miarę się pokrywają, to prędkości
chwiliwe, prędkość maksymalna różnią się dość znacznie. Zresztą można
ocenić prace GPS na wykresie prędkości tracka - przypomina piłę.
Co do kabli - odkąd mam Vettę z przewodem HD - stalowy oplot, gruby,
problemów żadnych z elektryką nie mam.
--
Solar www.solar.blurp.org GG 1834424

Wiara w Boga zaczyna się tam, gdzie kończy się wiara w siebie.
Adrian S.
2009-06-03 20:10:12 UTC
Post by Marek
[...]
Aha czyli inercja (opóźnienie) jest, ale czy jest większe niż przy
liczniku? Czy to jest np. 3 sekundy czy raczej 10 sekund?
Adrian S. the Lajt Rider
granat
2009-06-04 10:12:05 UTC
Post by Adrian S.
Aha czyli inercja (opóźnienie) jest, ale czy jest większe niż przy
liczniku? Czy to jest np. 3 sekundy czy raczej 10 sekund?
jest to pomiar roznicowy (na podstawie czasu przebytego miedzy dwoma
punktami) a nie absolutny, wiec opoznienie zawsze bedzie.
mozliwe ze jest opcja ustawienia jakiegos interwalu, ale to juz w kazdym
urzadzeniu pewnie wyglada inaczej.

roznica miedzy predkoscia podawana z gps'a a predkoscia na liczniku w
samochodzie jest jeszcze wieksza (w samochodzie jest wyzsza).
osobiscie bardziej ufal bym gps'owi

granat
MichałG
2009-06-04 10:19:18 UTC
Post by DarianS.
[...]
jesli to ma słuzyć tylko jako licznik to jest to 'armata na wróble' w
dodatku niezbyt dokładna.....
Sigma za 40 zł jest tu bezkonkurencyjna ;-)
Jesli oprócz tego do wykorzystania innych funcji gps (zapis sladu,
komunikacja z telefonem) to może to być niezłe...
Pozdrawiam
Michał
granat
2009-06-08 08:13:47 UTC
Post by MichałG
[...]
tez tak uwazam!
dlatego na kierownicy jezdzi u mnie sigma 906, a w kieszeni data
logger:) z alledrogo.

granat
Piotr Potulski
2009-06-08 10:26:24 UTC
Hej,
[...]
Mam coś takiego - jeśli chodzi o zastąpienie tym licznika to raczej
bez sensu - kosztuje 10x tyle co zwykły licznik nie oferując nic
więcej, w dodatku wprowadza upierdliwości w postaci ładowania.
Reakcja na przyśpieszenie to około 1s, czas startu różnie - przy
dobrej pogodzie pomijalny (1min). W moim egzemplarzu akurat pękły
uchwyty od klapki na baterie - ale nie wiem czy same, czy od jakiegoś
walnięcia - w każdym razie pękły i skończy się pewnie za jakiś czas na
użyciu połer tejpa :)
Do licznika jest oprogramowanie pozwalające wyświetlić ci zapisaną
trasę (pomiar co 1s) na google maps, zobaczyć wykres prędkości i
wysokości (tylko GPS, więc profil wysokości ma dokładność taką sobie)
i wyeksportować to do w miarę powszechnych formatów, dodatkowo jest
funkcja geotagowania zdjęć - fajne.
Używam tego do:
rejestracji trasy
znakowania zdjęć
modułu GPS do telefonu
Przy okazji korzystam z urządzenia jako z licznika, ale jak już
wspomniałem licznik na koło jest lepszy - brak ładowania, prędkość
wyświetlana do 0,1 km/h i szybkość reakcji jednak większa - nie są to
dla mnie rzeczy bardzo istotne, to też zrezygnowałem z licznika na
magnes. Co ważne nie udało mi się podłączyć tego do komputera przez
kabel, a jedynie poprzez BT (próbowałem na kilku komputerach)
funkcjonalność połączenia jest taka sama, BT mam w każdym komputerze
którego używam, więc mi to nie przeszkadza.
Gdybym nie chciał używać tego jako modułu GPS do telefonu to bym nie
kupił, a wybrałem akurat to urządzenie ze względu na wbudowany data
logger i możliwość pozbycia się zwykłego licznika z roweru.
Podsumowując - jeżeli chcesz mieć po prostu licznik to nie warto,
jeżeli chcesz wykorzystywać funkcje GPS, czy zapisu trasy to zakup
jest moim zdaniem dobrym pomysłem, zwłaszcza, jeżeli zerkniesz na inne
rowerowe GPS i ich ceny.
Remigiusz Zukowski
2009-06-08 11:16:54 UTC
Post by DarianS.
Czy ktoś z Was miał może okazję testować odbiornik GPS MAINNAV
MG-950D ( http://www.mainnav.com/product/md-950d.htm ) ?
Witam,
ja mam trochę inny model:
http://www.mainnav.com/product/md-950dl.htm
różni się większą pamięcią (72 godziny zapisu) i większym wyświetlaczem.
Wyświetlanie prędkości nie jest tak dokładne jak w klasycznym
liczniku, ale mi to krótko mówiąc "wisi", nie jeżdżę sportowo, zresztą
rzadko zerkam na wskazanie prędkości bo i po co - naokoło są fajniejsze
widoki :)
Zapis trasy jest zaskakująco dokładny, w mieście tylko czasami, między
wysokimi blokami albo pod przejazdami są skoki w bok o parę metrów. W
górach w lesie, nawet na stromych zboczach zapis jest równie dokładny,
ale tylko podczas jazdy pod górę (z niewielką prędkością). Pociskając tą
samą trasą w dół 40-50 km/h już są spore skoki o parę metrów w prawo i
lewo wedle tej samej trasy, zapisanej "pod górę". Dołączony soft działa
w miarę dobrze, generalnie korzystam z niego do zrzutu danych, bo
geotagowanie ma niedoróbkę polegającą na niewpisywaniu informacji o
wysokości i prędkości (skoro są dostępne do dlaczego ich nie wpisywać?),
po drugie nie obsługuje plików RAW (konkretnie PEF) - tylko wynikowe
jpg. Generalnie ze sprzętu jestem zadowolony jako loggera i licznika,
jako pomoc nawigacyjna też się może sprawdzić (z papierową mapą). W tej
cenie, w podobnej funkcjonalności i przydatności chyba nic lepszego nie
da się wyrwać.

pozdrawiam

Remigiusz Żukowski
artek
2009-06-08 12:10:12 UTC
Post by Remigiusz Zukowski
[...]
jak dla mnie to badziewie jako licznik jest bezużyteczne - pomiar prędkości
przy przyspieszaniu/zwalnianiu opźniony nawet do 10 sekund - koszmarna
bezwładność.
pomiar wysokości żenująco słaby - no, temu akurat trudno się dziwić, po
prostu gps tak ma i już.

jak rejestrator - zaledwie poprawne. w zarejestrowanym logu wysokość
podawana jest z zaokrągleniem do pełnych metrów a prędkość do pełnych km/h.
to minus w porównaniu z moim drugim rejestratorem Wintec Bt201.

ma co prawda bardzo dobry chipset sirfstar III, log jest odrobinę mniej
rozchwiany niz w wintec'u, ale w gorszych warunkach terenowo-pogodowych
(pochmurnie czy deszczowo, wilgotny las czy zarośla) licznik głupieje jak
sie zdaje w dużo większym stopniu niż wintec - pojawiają się duże błędy w
wyznaczaniu pozycji, a licznik się kompletnie gubi pokazując mniejszy
dystans i dużo mniejszą prędkość - po wjechaniu do lasu prędkość na
wyświetlaczu spada mi nawet o 50% w porównaniu do sigmy 1606L. aczkolwiek
wintec radzi sobie w takich warunkach niewiele lepiej (droga leśna,
pochmurno, bez opadów - przy 25-27 km/k mainnav pokazywał 15-19, wintec
21-23).

generalnie po tygodniu uzytkowania i kilkuset przejechanych km uważam że
raczej gadżecik dość drogi, w miarę przyzwoity jako rejestrator ale
kiepskawy jako licznik. jezeli ktos twierdzi że bardziej ufa licznikowi GPS
niż klasycznemu, jak dla mnie kompletnie nie wie co mówi.

zaś software zwłaszcza w porównaniu do wintec'a, jest wyjątkowo marny i
ubogi. brak mozliwości ustawiania parametrów rejestracji, brak możliwości
edycji tracków, brak mozliwości postanalizy, eksport jedynie do kilku
podstawowych formatów.
jedyny plus to nieco dłuzsza praca na baterii i wiekszy bufor na dane (ale
to akurat wintec nadrabia bardziej inteligentnym zapisem). niestety mainnav
wymaga osobnego edytora tracków tudzież zabawy z gpsbabel.

komunikaty nmea wysyłane są wyłącznie przez BT, odczytywanie tracków zarówno
przez BT jak i USB.
artek
Adrian S.
2009-06-09 05:35:34 UTC
artek wrote:

Aha dzięki obu wam za info. Co z softem, jest dostępny na wszystkie
platformy czy tylko dla windowsa?
Adrian S. the Lajt Rider
artek
2009-06-09 18:59:11 UTC
Post by Adrian S.
Aha dzięki obu wam za info. Co z softem, jest dostępny na wszystkie
platformy czy tylko dla windowsa?
na wszystkie platformy z windows ;)
na wine niestety nie sprawdzałem

http://www.mainnav.com/Index-2.html
artek
Adrian S.
2009-06-09 22:50:01 UTC
Post by artek
Post by Adrian S.
Aha dzięki obu wam za info. Co z softem, jest dostępny na wszystkie
platformy czy tylko dla windowsa?
na wszystkie platformy z windows ;)
na wine niestety nie sprawdzałem
http://www.mainnav.com/Index-2.html
Aha czyli już drugi program, z którego bym od czasu do czasu korzystał,
który wymaga windy. Jak się zbierze z pięć to może na jakimś starszym
laptopie zainstaluję ten szajs....
--
Adrian S. the Lajt Rider